20-05-06

 

 

Van Chios naar het Noorden via de oostkant is de natuur ruw

 In het Noorden en terug meer naar het westen ( eigenlijk vanaf Kardamila)wordt de natuur terug fris en groen.
 
 
Chios stad

Een vrij moderne stad (bijna alle huizen dateren van na 1881) met +/- 25.000 inwoners. Ondanks dat de stad vrij modern is vind je hier een aantal interessante musea en archeologische overblijfselen. De belangrijkste bezienswaardigheden zijn het Kastro (een Byzantijns complex met mooie Porta Maggiora poort, een moskee, oude Turkse baden en een kleine Osmaanse begraafplaats, dagelijks geopend), de bazaar op de top van de Roidou, een Osmaanse fontein (1768), het Justiniani museum (di-zo, collectie religieuze kunst o.a. 5e eeuws vloermozaik), het Byzantijns museum (di-zo archeologische opslagplaats) en het Fillippos Argenti museum (ma-vr 8.00-14.00, vr 17.00-19.30 en za van 8.30-12.30 uur, houten gebruiksvoorwerpen, borduurwerk en kostuums). indrukwekkende, maar tot ruïnes vervallen en verlaten dorp. Van maandag tot en met zaterdag is er markt. Maak een foto van de vier gerenoveerde molens in het stadsdeel Tampakika.

 

 

Chios snachts

 
 

Chios molens
 

 

"To Kastro" Het kasteel heeft een centrale rol in de geschiedenis van Chios. Het was een schuilplaats voor de Turken en de Genoezen maar is oorspronkelijk gebouwd door de Byzantijnen. Het kasteel is vaak van uiterlijk veranderd door de jaren heen. Er is weinig bewaard gebleven van de byzantijnse en Genoese tijd. De laatste 300 jaar het uiterlijk van het kasteel is zoals tijdens de Turkse overheersing.

Overblijfselen van het kasteel

In het kasteel is de Giustiniani museum gevestigd. Hier kunnen zeldzame stukken uit de Byzantijnse periode worden bezichtigd. Tevens is hier de begraafplaats van de Turkse leider Phasa. Verder in het kasteel is de kerk van agios Georgios, deze is gebouwd rond 990.

 
 
Vrontados

"De leraars steen" Aan de voet van de berg Epos gaf Homerus les aan zijn studenten. Boven op een steen is een zetel uitgehouwen dat ongeveer 1m boven de steen uitsteekt.

Hier onderwees Homerus zijn studenten

De steen wordt ook gezien als een rust plaats van de godin Cybele, die werd aanbeden door de Phyrgianen. Vanaf deze plek is er een geweldig uitzicht op zee en klein Azië.

 

 

 

 

 

Panorama view

 

 
Daskalopetra
 
 
tomb of the Greek writer, Yannis Psycharis
 
Mersinidiou moni
 
 

Pantoukios Scheepswerf

 
 
Agh. Isidoros
 

Vlakbij het dorp vrondados zijn de restanten te vinden van een oude Byzantijnse basiliek. Deze basiliek is gebouwd als eerbetoon aan de Heilige Isidoros. Isidoros was een Egyptenaar en leefde op Chios en diende in het Romeinse leger ten tijde van de keizer Decius. Zijn positie het Romeinse leger is onbekend, maar de meeste geschiedkundigen zijn van mening dat hij een officier was. De naam Isidoros betekent "geschenk van isis". Isis is de godin van de natuurkracht.

graftombe van agios Isidoros

The Romeinen maakten het duidelijk aan alle Christenen dat niet Rome en Jezus Christus gediend konden worden. Het resultaat was dat meeste Christenen hun geloof geheim hielden, dit was ook het geval voor Isidoros. Op een dag ging hij in het geheim naar de kerk maar werd opgemerkt door een Romeinse soldaat. De soldaat rapporteerde direct aan de hoogst geplaatste Romeinse officier van het eiland. Isidoros werd gedwongen om te keizen tussen de Romeinse keizer en Jezus Christus. Isidoros werd gemarteld maar koos des ondanks voor het christendom. De legende gaat dat de bomen op het eiland huilde en de tranen de mastiek druppels zijn.

Het was niet toegestaan om hem een christelijke begrafenis te geven en zijn lichaam werd bewaakt door twee soldaten. Een vrouw genaamd Myrope haalde 's avonds het lichaam van Isidoros toen de soldaten in slaap waren gevallen. Toen dit de volgende dag duidelijk werd zouden de soldaten worden gestraft. Myrope hoorde dit en ging naar de Romeinen om haar daad te bekennen. Ze weigerde om de namen van haar handlangers te noemen en werd gemarteld en gevangen gezet. Voor ze in haar cel overleed verscheen Isidoros aan haar in een visioen.

De overblijfselen van Isidoros en Myrope zijn eerst geplaatst in een basiliek op Chios en zijn verplaatst naar Konstantinopolis en later naar de kerk van Saint Mark in Venetië, Italië

 

 

 

Langada

Een gezellig vissers dorpje waar je gezellig kan vertoeven

 

 
 

 
Ano Kardamyla
Kardamila is verdeeld in twee delen. boven(ano)- en onder Kardamila. Hier kunnen de ruïnes van het middeleeuwse fort worden bezichtigd. Gedurende de Griekse onafhankelijkheids oorlog van 1821 is dit de enigste stad die niet door de Turken is veroverd.

De stad is voornamelijk bewoond door Zeelui. Twee grote kerken zijn in Kardamila te bezichtigen agios Nikolaos en agios Georgios.

 
 
 
 
 
Kat en Hond, één ding gemeen, vlooien
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kardamyla

 
 
 
Moundon mon (tegen Diefha) 
 
 
 
 

The Monastery of Moundon in the village of Diefha, dedicated to the memory of St. John the Baptist (Saint John the Forerunner) on August 29, is now deserted. The existing structures today are the Catholicon, the chapels, the cells, and the domed vestibule entrance. In 1574 it was renovated by the monk Iakovos Lagadiotis, and was considered the most important monastery after that of Nea Moni. Although assigned to the Late Byzantine period, the earliest patriarchal documents relate the monastery to the 16th century. Known Chians who were especially interested in its hagiography, entered the monkshood at this monastery which flourished as an important religious institution the latter years of the Turkish occupation. It maintained an impressive library with a significant parchment dated 1462 AD which was probably the last will and testament of the holy Matrona, a citizen of Chios. From the books of the monastery , we learn that the Chian priest and painter Manuel Kalaronis was entrusted with the decorating of the catholicon in 1620. He did not complete his assignment, however, because finances were depleted. 
   
A second attempt at the hagiography decoration of the church by Neophilos Paradisis in 1622, failed. In 1730, the painter Constantine from the village of Kataraktis took over the hagiography of the Catholicon. Unfortunately, all the frescoes were destroyed in the earthquake of 1881. Those that survive today were painted by an anonymous artist in 1849, at least according to the inscription at the main entrance of the church in the interior of the Catholicon .Of special interest is the scene at the lower left area of the south wall that bears the inscription "The Life of the True Monk". The crucified monk is flanked to the left by a drawing of Hell and, to the right, on two separate levels, the world and Death. The composition is in a vivid folk style.
In 1822 the monastery was destroyed by the Turks and was later restored.
 
 
Pitious
 

De streek

 
 
 
 
 
 
Beest ligt hier gewoon te maffen op straat.

 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 

 

07:38 Gepost door M DM | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |